ロマノ・アメリオ著『イオタ・ウヌム(Iota Unum)』(原著1985年にイタリア語で出版)
Iota unum non praeteribit.
Not one jot, nor one tittle shall pass away.
(律法の中の一点一画でも決してすたれることはない。)マタイ5:18
- 目次
- 第1章ーー危機(The Crisis)
- 第2章ーー歴史的スケッチ:教会のさまざまな危機(Historical Sketch: The Crises Of The Church)
- 第3章ーー公会議の準備(The Preparation of The Council)
- 第4章ーー公会議の経過(The Course of The Council)
- 第5章ーー公会議後の時期(The Post-Conciliar Period)
- 第6章ーー公会議後の教会、教皇パウロ六世(The Post-Conciliar Church, Paul VI)
- 第7章ーー祭司制における危機(The Crisis of the Priesthood)
- 第15章ーーピュロニズム/絶対懐疑論(Pyrrhonism)
- 第16章ーー対話(Dialogue)
目次
著者ロマノ・アメリオについて(Romano Amerio)
読者の方々へ(Notice To The Reader)
イオタ・ウヌム(Iota Unum)
ロマノ・アメリオ(Romano Amerio;1905-1997)ローマ・カトリック教会の神学者。
第1章ーー危機(The Crisis)
1.方法論的及び言語学的定義(Methodological and linguistic definitions.)
2.危機が存在していることに対する否定(Denial of the crisis.)
3.二次的キリスト教の誤り(The error of secondary Christianity)
4.適応失敗としての危機(The crisis as failure to adapt)
5.教会の、世界との不両立性をなじませる(Adapting the Church's contradiction of the world)
6.危機が存在していることに対するさらなる否定(Further denial of the crisis)
7.教皇、方向性を見失っていることを認める(The Pope recognizes the loss of direction)
8.危機に関する偽りの積極性。虚偽の宗教哲学(Pseudo-positivity of the crisis. False philosophy of religion)
9.危機に関するさらなる告白(Further admissions of a crisis)
10.危機に関する肯定的解釈。虚偽の宗教哲学(Positive interpretation of the crisis. False philosophy of religion)
11.さらなる虚偽の宗教哲学(Further false philosophy of religion)
第2章ーー歴史的スケッチ:教会のさまざまな危機(Historical Sketch: The Crises Of The Church)
12.教会の危機、エルサレム(AD50)(The crises of the Church: Jerusalem (50 A.D.))
13.ニケア危機(AD325)(The Nicene crisis (325 A.D.).)
14.中世期のさまざまな逸脱(The deviations of the Middle Ages.)
15.ルター派分離の危機。キリスト教理想の幅(The crisis of the Lutheran secession. The breadth of the Christian ideal.)
16.キリスト教理想の幅。その諸限界(Further breadth of the Christian ideal. Its limits)
17.ルター教義におけるカトリック原則の否定(The denial of the Catholic principle in Lutheran doctrine.)
18.ルターの異端。レオ十世大勅書エクススルゲ・ドミネ(主よ、立ってください)(Luther's heresy, continued. The bull Exsurge Domine)
19.教会での独立および乱用の原則(The principle of independence and abuses in die Church)
20.決疑論が教会の危機を生み出した訳ではない。その理由について(Why casuistry did not create a crisis in the Church.)
21.フランスでの革命(The revolution in France)
22.独立の原則。教皇ピオ六世 Auctorem Fidei (The principle of independence. The Auctorem Fidei)
23.フランス革命時の教会の危機(The crisis of the Church during the French Revolution)
24.ピオ九世のシラブス(誤謬表)(The Syllabus of Pius IX)
25.時代精神。アレクサンダー・マンゾーニ(The spirit of the age. Alexander Manzoni.)
26.モダニストの危機。二回目のシラブス(The modernist crisis. The second Syllabus.)
27.公会議以前の危機と、三回目のシラブス(The pre-conciliar crisis and the third Syllabus)
28.『フマニ・ジェネリス』(1950)(Humani Generis (1950))
教皇レオ十世
第3章ーー公会議の準備(The Preparation of The Council)
29.第二バチカン公会議。その準備(The Second Vatican Council. Its preparation)
30.公会議からもたらされた逆説的結果(Paradoxical outcome of the Council)
31.公会議からもたらされた逆説的結果が続く。ローマ・シノドス(Paradoxical outcome of the Council, continued. The Roman Synod)
32.公会議からもたらされた逆説的結果が続く。ヴェテルム・サピエンティア(Paradoxical outcome of the Council, continued. Veterum Sapientia)
33.第一バチカン公会議の諸目的(The aims of the First Vatican Council)
34.第二バチカン公会議の諸目的。司牧性(The aims of Vatican II. Pastorality)
35.公会議に対する期待(Expectations concerning the Council)
36.モンティーニ枢機卿の予測。彼のミニマリズム(Cardinal Montini’s forecasts. His minimalism)
37.破局的予測(Catastrophal predictions)
ジョヴァンニ・バッティスタ・モンティーニ(Giovanni Battista Montini)、教皇パウロ六世
第4章ーー公会議の経過(The Course of The Council)
38.開会の辞。この世との対立。教会の自由(The opening address. Antagonism with the world. Freedom of the Church)
39.開会陳述。テキストと意味の曖昧さ(The opening speech. Ambiguities of text and meaning)
40.開会陳述。誤謬に対する新しい態度(The opening speech. A new attitude towards error)
41.公会議準備資料の拒絶。公会議諸規則の破壊(Rejection of the council preparations. The breaking of the council rules)
42.公会議の法的枠組みに対する破壊が続く(The breaking of the Council’s legal framework, continued)
43.法的枠組みに対する破壊がもたらした諸結果。果してそこに陰謀があったのか否かについて(Consequences of breaking the legal framework. Whether there was a conspiracy)
44.第二バチカン公会議における教皇の行為。Notapraevia(Papal action at Vatican II. The Notapraevia)
45.第二バチカン公会議における教皇の行為。マリア論、宣教、婚姻に関する倫理法に関する各教義への干渉(Further papal action at Vatican II. Interventions on mariological doctrine. On missions. On the moral law of marriage)
46.第四セッションにおける閉会の辞の中での公会議ジンテーゼ。聖ピオ十世との比較。教会と世界(Synthesis of the council in the closing speech of the fourth session. Comparison with St. Pius X. Church and world)
第二バチカン公会議
第5章ーー公会議後の時期(The Post-Conciliar Period)
47.公会議を置き去りにする。公会議のスピリット(Leaving the Council behind. The spirit of the Council)
48.公会議を置き去りにする。公会議文書の曖昧な性格(Leaving the Council behind. Ambiguous character of the conciliar texts)
49.公会議の新奇な解釈。意味論的変化。‟対話”という言葉(Novel hermeneutic of the Council. Semantic change. The word “dialogue.”)
50.公会議の新奇な解釈、続く。"Circiterisms."「しかし」という接続詞。理解の深化。(Novel hermeneutic of the Council, continued. “Circiterisms.” Use of the conjunction “but.” Deepening understanding)
51.公会議後の時期の特徴。変化の普遍性。(Features of the post-conciliar period. The universality of the change)
52.公会議後の時期、続く。新しい人。『
53.教会におけるラディカルな変化の不可能性(Impossibility of radical change in the Church)
54.ラディカルな新しさの不可能性(The impossibility of radical newness, continued)
55.歴史的教会に対する中傷(The denigration of the historical Church)
56.教会に対する中傷批評(Critique of the denigration of the Church)
57.初代教会に対する誤った見方(False view of the early Church)
公会議後のミサ(出典)
第6章ーー公会議後の教会、教皇パウロ六世(The Post-Conciliar Church, Paul VI)
58.教会の神聖性。弁証的原則(Sanctity of the Church. An apologetical principle)
59.教会の普遍性。反論。分裂の原則としての教会。教皇パウロ六世(The catholicity of the Church. Objection. The Church as a principle of division. Paul VI)
60.公会議後の教会の一致(The unity of the post-conciliar Church)
61.ヒエラルキーの中で教会不一致(The Church disunited in the hierarchy)
62.回勅『フマネ・ヴィテ(人間の生命)』を巡っての教会不一致(The Church disunited over Humanae Vitae.)
63.回勅に関する教会不一致(The Church disunited concerning the encyclical, continued)
64.オランダ・シスマ(The Dutch schism)
65.権威の拒絶。パウロ六世の自信(The renunciation of authority. A confidence of Paul VI)
66.歴史的パラレル。パウロ六世とピオ九世(An historic parallel. Paul VI and Pius DC)
67.統治と権威(Government and authority)
68.権威の拒絶。フランス語カテキズム事件(The renunciation of authority, continued. The affair of the French catechism)
69.パウロ六世の性格。自画像。グット枢機卿(Character of Paul VI. Self-portrait. Cardinal Gut)
70.公会議後の教会の「yes」と「no」(Yes and no in the post-conciliar Church)
71.権威の拒絶。聖務聖省の改革(The renunciation of authority, continued. The reform of the Holy Office)
72.聖務聖省改革に対する批評(Critique of the reform of the Holy Office)
73.ローマ教皇庁における変化。正確さの欠如。(Change in the Roman Curia. Lack of precision)
74.ローマ教皇庁における変化。文化的不適切性(Change in the Roman Curia, continued. Cultural inadequacies)
75.諸国家との関係における教会の拒絶(The Church’s renunciation in its relations with states)
76.政教条約の改正(The revision of the concordat, continued)
77.パウロ六世の教会。1974年9月のスピーチ(The Church of Paul VI. His speeches of September 1974)
78.パウロ六世の非現実的瞬間(Paul VI’s unrealistic moments)
第7章ーー祭司制における危機(The Crisis of the Priesthood)
79.司祭たちの背信(The defection of priests)
80.司祭背信に関する教会法的合法化(The canonical legitimation of priestly defections)
81.カトリック祭司制を改革しようとする試み(Attempts to reform the Catholic priesthood)
82.カトリック祭司制批評に対する批評。ドン・マッツォラーリ(Critique of the critique of the Catholic priesthood. Don Mazzolari)
83.万人祭司と叙階祭司(Universal priesthood and ordained priesthood)
84.「司祭も一介の人間に過ぎない」という言い回しについての批評(Critique of the saying “a priest is a man like other men.")
第15章ーーピュロニズム/絶対懐疑論(Pyrrhonism)
147.議論の神学的設定(Theological setting of the argument)
148.教会の中のピュロニズム。レーガー、ヘーナン、アルフリンク、スーネンズ各枢機卿(Pyrrhonism in the Church. Cardinals Léger, Heenan, Alfrink and Suenens)
149.理性に対する懐疑。サリバン。革新者たちの確実性拒否(The discounting of reason. Sullivan. Innovators’ rejection of certainty)
150.理性に対する懐疑。パドゥア神学者たち。アリッチャ神学者たち。マンチェソン(The discounting of reason, continued. The Padua theologians. The Ariccia theologians. Manchesson)
第16章ーー対話(Dialogue)
カトリックー聖公会間の対話(出典)
151.公会議後の対話とディスカッション主義。『エクレジアム・スアム(Ecclesiam suam)』(1964年)における対話(Dialogue and discussionism in the post-conciliar Church. Dialogue in Ecclesiam Suam)
152.対話の哲学(Philosophy of dialogue)
153.対話の適切性(Appropriateness of dialogue)
154.対話の目的。パウロ六世。未信者に対するセクレタリアット(The end of dialogue. Paul VI. The Secretariat for Non-Believers)
155.対話は常に物事を豊かにするものであるのか否かについて(Whether dialogue is always an enrichment)
156.カトリックの対話(Catholic dialogue)