巡礼者の小道(Pursuing Veritas)

聖書の真理を愛し、歌い、どこまでも探求の旅をつづけたい。

「コンテンポラリー・クリスチャン・ミュージック(CCM)」および 「CCM 賛美哲学」という語の説明と定義

目次

 

用語説明と定義

 

CCM(コンテンポラリー・クリスチャン・ミュージック)という用語についての定義

 

コンテンポラリー・クリスチャン・ミュージック(「現代的キリスト教音楽」)は、キリスト教信仰に関係した事柄に歌詞の重点を置いたポピュラー音楽の分野を指します。(出典

 

尚、この語は、ナッシュビル、テネシーに基礎を置いたポップ、ロック、ワーシップキリスト教音楽産業、また以下のようなアーティストについて言及する時に典型的に用いられています。

 

アバロン、バーローガール、ジェレミー・キャンプ、キャスティング・クラウンズ、スティーブン・カーティス・チャップマン、ディビッド・クラウダー・バンド、エイミー・グラント,ナタリー・グラント、ジャーズ・オブ・クレイ、マーシーミー、ニューボーイズ、クリス・トムリン、ヒルソング、マイケル・W・スミス、レベッカ・セント・ジェイムス、サード・ディ、トビーマック、ポール・バロック、リンカーン・ブリュースター、ジョセ・ヴィラネヴァ三世、 ロメル・ゲベラ、ジャナ・ガスィラオ、ゲーリー・ヴァレンチャノなど、その他多数。 (出典

 

英文での説明

CCM is a genre of modern popular music which is lyrically focused on matters concerned with the Christian faith.

 

The growing popularity in the styles of Rock 'n 'Roll music in the 1950s was initially dismissed by the church because it was believed to encourage sinfulness. Yet as evangelical churches adapted to appeal to more people, the musical styles used in worship changed as well by adopting the sounds of this popular style.[1]

 

The genre became known as Contemporary Christian Music as a result of the Jesus movement revival in the latter 1960s and early 1970s,[2][3] and was originally called Jesus music.[4]

 

"About that time, many young people from the sixties' counterculture professed to believe in Jesus. Convinced of the bareness of a lifestyle based on drugs, free sex, and radical politics, 'hippies' became 'Jesus people'".[5]

 

However, there were people who felt that Jesus was another "trip".[5] It was during the 1970s Jesus movement that Christian music started to become an industry within itself.[6]

 

"Jesus Music" started by playing instruments and singing songs about love and peace, which then translated into love of God. Paul Wohlegemuth, who wrote the book Rethinking Church Music, said "[the] 1970s will see a marked acceptance of rock-influenced music in all levels of church music. The rock style will become more familiar to all people, its rhythmic excesses will become refined, and its earlier secular associations will be less remembered."[7] (source)

 

[1] McDowell, Amy D. "Contemporary Christian Music" – via Oxford Music and Art Online.

[2] Banjo, Omotayo O.; Williams, Kesha Morant (2011). "A House Divided? Christian Music in Black and White". Journal of Media & Religion. 10 (3): 115–137..

[3] "Who killed the contemporary Christian music industry?". 2016-02-17. Retrieved 2017-08-21.

[4] Forbes, Bruce David, and Jeffrey H. Mahan. Religion and Popular Culture in America Berkeley, Calif: University of California Press, 2000. eBook Collection (EBSCOhost). Web. February 8, 2014.

[5] Frame, John M. Contemporary Worship Music. Phillipsburg, NJ: P&R Publishing, 1997.

[6] Powell, Mark Allan (2002). Encyclopedia of Contemporary Christian Music. Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers. p. 10. ISBN 1-56563-679-1. By the '80s, the special-interest network that Jesus music had spawned had developed into a multimillion-dollar industry. Contemporary Christian music had its own magazines, radio stations, and award shows. The Jesus movement revival was over.

[7] Baker, Paul. Page 140. Contemporary Christian Music: Where it came from What it is Where It's Going. Westchester, Illinois: Crossway Books, 1985. Print.

 

「CCM賛美哲学」という用語についての定義

 

本ブログで、「CCM賛美哲学」という言葉が用いられる時、それは、「音楽とはそもそも道徳性とは無関係である(Music is Amoral)」という前提(presupposition)に立った上で展開・構築されているクリスチャン現代音楽ならびにそれを用いた礼拝スタイル・形態のことを一般的に指しています。

 

尚、「音楽がMoralかAmoralか(道徳性に関係あるのか否か?)」という重要テーマに関しては、以下の記事をご参照ください。

 

If Music is Neutral

 

 

CCM賛美哲学に隣接するその他の領域概念

 

プラグマティズムと「求道者にやさしい(Seeker-Sensitive)」牧会哲学

 


 

文化と宣教の分野におけるドミニオン神学

 


 

教会のエンターテイメント化現象


 

その他の関連事項

宗教改革の土台としての「礼拝における規制原理(Regulative Principle of Worship)」

 

 

「神中心」VS「人間中心」の神学

 

 

イマージング・チャーチ・ムーブメント(異教文化を「聖別する」という発想)